De voorbije jaren lag er in de winter veel sneeuw in de Mourne Mountains, een gebied in het zuid-oosten van Noord-Ierland. Ideaal voor een sneeuwtrekking, zo dachten we. Maar niet in 2014. Door het milde winterweer starten we onze trekking typically British: met een kleine regenbui.

Crocknafeola Wood
Ons eerste doel is Hen Mountain, een topje van 354 m, ideaal als opwarmer. Zonder duidelijke paden is het even scramblen om boven op de rotsige top te komen. Een uitzicht is er niet aangezien de wolken heel laag hangen. De volgende top, Cock Mountain, ligt recht voor ons. De flanken van de berg zijn door de regen in glijbanen omgetoverd, dus buigen we af om op de hoogtelijn te wandelen. Schapenpaadjes maken het wat makkelijker, tot we een zeer drassig gebied door moeten.

Hen Mountain in het vizierHen Mountain achter ons

Hen Mountain achter ons 2en het kan nog natter

Even hebben we zicht op Spelga Dam, een voormalig drinkwaterreservoir voor de inwoners van Belfast. Onze enkels zakken regelmatig diep weg in de heide en het lange gras, waardoor we maar moeizaam vorderen. Eens uit het moeras zijn we blij met enkele kilometer verharde weg. Intussen is het gestopt met regenen. Wanneer we in Crocknafeola Wood onze tent opzetten valt de avond snel. Na het koken van onze vriesdroogmaaltijden duurt het niet lang voor we de warmte van de slaapzak opzoeken. Om 21u krijgen we het weerbericht voor de volgende dag doorgesmst: superzonnig en kans op sneeuw in de voormiddag. Dat belooft!

Vier seizoenen in een dag
’s Ochtends breken we de tent op met een waterachtig zonnetje op de achtergrond. De sfeer zit er goed in en we zijn al vlug op weg om Dann’s Road in te slaan, een half verhard pad dat ons naar Loch Shannagh leidt. Onderweg steekt de wind op en krijgen we windstoten die ons van links naar rechts jagen. Het is even opletten wanneer we via een laddertje de Mourne Wall, de muur die het hele gebied afbakent, moeten oversteken. Niet veel later volgt een eerste regenvlaag die overgaat in een hagelbui. Four seasons in a day! Zou dit nu het typische Ierse weer zijn? We zijn blij wanneer we ons na een dik uur in de shelter aan Loch Shannagh even uit de wind kunnen zitten voor onze lunch. Maar niet veel later breekt de zon door en is het plots heel aangenaam aan de oevers van het Loch. Door de opklaringen krijgen we zicht op de omgeving: Slieve Muck, Doan en Slieve LoughShannagh. We stijgen een stuk en pikken een wat meer begane route op langs de flanken. De ruige toppen worden gemaskeerd door de kaarsrechte Mourne Wall. Wanneer we het zadel van Slieve Mielmoor en Slieve Bearnagh oversteken begint de wind terug aan te wakkeren en dalen opnieuw enkele wolken neer. Smeltende sneeuw volgt en even later zijn we weer nat van kop tot teen. Vanuit Tollymore Forest Park volgen we de snelstromende Chimna River tot Newcastle. We zijn dolblij als we binnenstappen in het hostel. Tijd om de natte voeten te drogen en de plannen voor de volgende dagen te maken.

Net na een regenvlaag

Mooi in de ochtendEn de zon is er weerMourne Mountains

Op de top
We vertrekken pas rond 10u30 waardoor de hele voormiddag opgaat aan de klim naar de Mourne Wall langs Glen River. Tegen de muur, uit de wind, eten we en daarna klimmen we door naar Slieve Donard, met zijn 853 m de hoogste top van de Mourne Mountains. Boven ligt ijs en giert de wind om ons heen. Na het nodige fotowerk dalen we af langs een ander stuk van de Wall. Het is een pad bestaande uit treden van de afgebrokkelde turflaag. Het weer klaart helemaal op waardoor we eindelijk in de verte kunnen turen: aan de ene kant de kust en de Ierse Zee, aan de andere kant de Mournes die we voor morgen gepland hebben. We beslissen om nog verder te gaan tot Chimney Rock Mountain, ook al steekt de wind weer een tandje bij. Op de top begint het zelfs te sneeuwen. Op de rotsen die her en der verspreid liggen over de heuvelflank is het opletten geblazen voor ijsplekken. Uitglijden doen we pas als wanneer we in de modder tussen de schapen staan, net voor  we een beek overspringen vlakbij Bloody Bridge. De gelijknamige rivier mondt hier uit in de Ierse Zee. Net wanneer we Newcastle terug inlopen kondigt de eerste regen van de dag zich aan.

Zicht op zeeOp weg naar de hoogste top

Ice ice babyIt's a bit windyMourne mountains2Prachtige vergezichten

Aanvriezende mist

Na een korte busrit starten we onze laatste dagtocht in Annalong, een dorpje ten zuiden van de Mournes. We laten Annalong Wood rechts van ons en trekken langs de Mourne Wall omhoog, de mist in. De top van Slieve Binniard is helemaal bedekt met aangevroren mist. Het is mooi om tussen de ijzige rotsmassa door te wandelen, ook al zien we geen 20m ver. Op kompas lopen we over de heuvelrug naar de volgende rotsmassa, vlakbij Buzzard’s Roost. Beschut achter één van de grote rotsen eten we peperkoek en wat kaas. Het dalen loopt over een steil pad, alsof we een korte trap af gaan. De afdaling is zwaar voor de knieën aangezien de granieten ondergrond de schokken nauwelijks dempt. Gelukkig openen de wolken zich even en krijgen we een mooi zicht op Ben Crom Reservoir, één van de twee uitgestrekte stuwmeren in de Silent Valley. In de verte zien we ook de diverse paden uit Annalong Wood lopen. Vlak voor ons ligt Slieve Lamagan, een 704m hoge heuvel waarop we weer onze eigen weg moeten zoeken. Zo blijft het op en af gaan en boven op Cove Mountain zien we in de diepte de Devil’s Coachroad. De bewolking neemt weer toe en we zetten een tredje bij om op de flank van Slieve Commedagh de Castles nog te kunnen aanschouwen, rotsformaties die lijken op kastelen. Het pikt een beetje dat we Slieve Commedagh niet meer kunnen beklimmen, maar er is nu eenmaal storm aangekondigd. De mooiste toppen hebben we gezien, met om het uur een ander weertype.

Sterke wind en toch nog mistig...Over de kam blijven we de ene na de andere top volgenPrachtig zichtPrachtig zicht2