Koksijde – Betws-y-Coed
Maandagochtend 6u30 word ik wakker getelefoneerd door Kristof die me vraagt waar Erik blijft. We spraken af in Koksijde waar ik – nadat Erik Kristof opgepikt heeft in Leuven – om 7u30 opgepikt ging worden… Erik had zich verslapen. Ondanks alle vertraging zijn we nog mooi op tijd voor onze ferry vanuit Duinkerke naar Dover. Aangekomen in Dover rijdt Erik vlot naar Snowdonia. We hebben weinig verkeer en de rit vlot goed. De hostel in Betws-y-coed is vrij basic maar does the trick: we kunnen er koken en er is een bar van het hotel. We pakken onze rugzakken ter voorbereiding van de dagen erop en checken nog vlug het weer. Uitkijkend naar wat komt kruipen we ons bed in.

Llyn Ogwen – Carnedd Llewelyn
Na een korte douche en een stevig ontbijtje rijden we naar Llyn Ogwen, waar de wagen langs het meer parkeren op een gratis parking. We wandelen een stuk langs de verharde weg waarna we een wandelpad inslaan. Het is mistig en het pad loopt door een veengebied. Erik vraagt me of we vanavond de tent in zo’n zompig gebied gaan plaatsen. We’ll see is mijn reactie. Omdat we langs elkaar kunnen wandelen wordt er veel gepraat. We missen bijna een afslag en huppelen dan maar door een weiland naar het juiste pad. We komen opnieuw aan de verharde weg en steken die over.
DSCF9119 DSCF9122
De schoenen worden nog even bijgebonden en we starten onze klim langs Y Braich. Het gaat vlot omhoog maar het is zoeken naar een tempo dat ons alledrie ligt. Kristof heeft een zware rugzak en dat merkt hij vlug op deze helling. Onze inspanningen worden beloond. Het wordt niet alleen warm van de inspanning, ook de zon breekt door de wolken. We stijgen uit boven het wolkendek en krijgen een prachtig zicht op de omliggende toppen. Voor ons zien we de glooiing van de top en we lopen langs verschillende besneeuwde vlakken. We eten op de Pen yr Helgi Du badend in de zon. Er staat ook amper wind.
 DSCF9133 DSCF9137
Na een deugddoende pauze lopen we langs de richel naar het zadel. We moeten afdalen via Bwich Eryl Faroch, een steile kam. Het is opletten want zowel links als rechts wacht de diepte. We dalen rustig af en stijgen via een ijzig stukje over het resterende stuk van het zadel. Na een klouterpartij van enkele meters gaat het weer over een mooi pad van de Penywaun-wen, een mooi besneeuwde flank van de Carnedd Llewelyn. We stoppen regelmatig om te genieten van het uitzicht en zweten ons te pletter als we de laatste meters naar de top ingaan.
DSCF9162 DSCF9168 DSCF9169
De top blijkt een groot plateau te zijn met grote en kleinere stenen. Niet gemakkelijk om de tent te zetten maar we vinden na wat zoeken toch een geschikt plekje. Terwijl de zon zich een weg onder de wolken zoekt koken wij wat. Met het laatste daglicht Verschijnen ook de eerste sterren. We doen nog een korte wandeling over het plateau en kruipen vervolgens onze slaapzak in. Het wordt een rustige nacht.
DSCF9172 DSCF9175 DSCF9184 DSCF9195 DSCF9198 DSCF9200

Carnedd Llewelyn – 250m onder Glyder Fach
Elke ochtend begint met een traditie, naar buiten kijken wat voor weer het is. En het is snel duidelijk: mist. We ontbijten in de tent, nagenietend van de warmte van de slaapzak. Na het vlot pakken van de rugzakken helpen Kristof en Erik me met het opruimen van de tent. De pikketten wilden gisteren niet in de stenige bevroren ondergrond. Vandaag willen ze er niet meer uit… Het is een heel labeur om alle pikketten zonder teveel schade uit de grond te krijgen. Eens op pad kijken we regelmatig op de kaart en gps hoe het zit met de oriëntatie. Er zijn veel voetsporen van voorgangers maar we zoeken toch zekerheid als het kan.
DSCF9207 DSCF9210 DSCF9218 DSCF9222
Omdat het woensdag is fantaseer ik een gepaste naam voor de dag: whiteout Wednesday. We wandelen over de Bwich Cyfryw Drum, een in sneeuw bepakte brede kam. We lopen zo verder via Carnedd Dafydd waar we enkele Cairns passeren. Het is vrij fris en we genieten nog steeds van een beperkt zicht. De mist trekt niet echt op terwijl we aan de afdaling van de Pen Yr Ole Wen beginnen. Na enkele honderden meters afdalen passeren we een groepje militairen. Ze zijn op training maar zien er al vrij belabberd uit. We vragen naar een weather report: meer bewolking en weinig kans op wolkenvrije toppen… Het is moeizaam afdalen op de rotsige helling. Eens beneden kunnen we wat lekkers kopen in de shop aan het gloednieuwe natuurcentrum. We eten onze lunch en herpakken aan de wagen. Door het mindere weer en het inschatten van de mogelijke routes kiezen we voor een makkelijkere aanlooproute naar de Glyder Fach. Het stijgen verloopt opnieuw vrij vlot. We binden de stijgijzers onder en naderen rustig Bwich Tryfan. Eens het muurtje over begint het te schemeren. Ik zet er wat spoed achter en we steken in de mist enkele flanken over om zo op een vlakte te komen op 250 hoogtemeters van Glyder Fach. We zetten de tent op, installeren de slaapzakken, koken wat en kruipen onder de wol. Het was een inspannende dag met heel wat afdalen en een goede portie stijgen.
DSCF9225 DSCF9239 DSCF9246 DSCF9252

Glyder Fach – Llyn Llydraw (nabij Snowdon)
We worden wakker en kijken vlug buiten. Het is bewolkt maar zeker niet mistig. We zijn vlot in het opruimen en stijgen al vlug naar de Glyder Fach. Met de stijgijzers aan de voeten gaat het snel. Hoe hoger we komen hoe meer grote stenen er liggen en het opletten geblazen is. Een kort tikje van met mijn stijgijzers tegen mijn gaiters levert me al een cut op van een cm. We zitten ondertussen terug in de wolken en komen na wat navigeren op Glyder Fach waarna we het “kasteel” Castell y Gwynt, een rotsmassa passeren.
DSCF9258 DSCF9266 DSCF9269 DSCF9276  DSCF9281 DSCF9284
Na een naamloze top volgt Glyder Fawr en een steile afdaling. Dit vind ik echt tof en ik huppel bijna naar beneden. Kristof speelt op zeker en ook Erik doet rustig aan. Kristof kijkt al uit naar de volgende fase: Devil’s Kitchen, een steile afdaling langs grote rotsformaties. We steken nog vlug wat eten in de mond en beginnen aan de rest van de afdaling.
DSCF9287 DSCF9290 DSCF9298 DSCF9300 DSCF9302 DSCF9312 DSCF9315
Devil’s Kitchen blijkt echt prachtig te zijn door de bevroren watervallen en de vele immense rotsen rondom ons. Menig foto later staan we aan het meertje van Llyn Idwal. We komen opnieuw aan het natuurparkcentrum en pikken de wagen op.
DSCF9325  DSCF9337 DSCF9346 DSCF9348 DSCF9362
Een ritje naar Betws-y-Coed levert ons een goede maaltijd en een bezoekje aan de 9 outdoorshops op. Een welverdiende rustpauze later rijden we naar de Pen-y-pass. We gespen de rugzak nog even op en hiken tot Llyn Llydraw, één van de vele meertjes onder het voogdijschap van de Snowdon piek. We zetten de tent op terwijl het snel donker wordt. Na een pintje en wat eten kruipen Erik en Kristof de tent in. Ik verfris met nog even met wat sneeuw en geniet van de herboren frisheid. Eens in de tent blijkt Kristof toch wel iets ernstigere problemen te hebben met zijn voeten dan eerst aangegeven (hij dacht een blaartje te krijgen): hij heeft brandwonden van zijn boots, een serieuze opdoffer voor hem want wandelen zit er niet echt meer in.
DSCF9366 DSCF9371
Llyn Llydraw (nabij Snowdon) – Pen-Y-Pass – Home
We hebben een nogal winderige nacht achter de rug als we ‘s ochtends uit de tent kruipen bij een vrij hoge bewolking. We spreken af aan Pen-Y-Pass maar kiezen een andere route. Kristof daalt rechtstreeks af via het Miners track terwijl Erik en ik de Pygs track nemen. Kristof is na een half uurtje aan de wagen, Erik en ik doen er twee uur over. Bij onze afdaling via de Pygs Track begint het rustig te regenen. Tegen dat we aan de wagen zijn is het echt aan het gieten.
DSCF9377 DSCF9388 DSCF9393
We tasten alles in de wagen en rijden richting Dover. We hebben ongelooflijk veel file nabij Londen en na een rit van bijna 8u (terwijl het normaliter maar 5u30 duurt) zitten we toch bijna op de ferry. De planning zou ons nog twee dagen op Britse bodem houden maar snel thuis zijn zag er goed uit gezien Kristofs toestand en het weer in Snowdonia. De realiteit haalt ons in en we zullen uiteindelijk tegen 4u30 ‘s ochtends thuis zijn.
Kort en bondig: prachtige trip met een gevarieerd pakket aan weersomstandigheden.

Praktische info:
Ferry Duinkerke – Dover
Bivakplekken, campings, B&B’s, Hostels zijn veelvuldig aanwezig in en rond Snowdonia.
Met de wagen ben je er op 6u rijden vanuit Dover. Met het openbaar vervoer doe je er ongeveer even lang over (al is dat theoretisch).