Dover – Merthyr Tydfil

Op een zonnige middag vertrekken vanuit Dover met de wagen naar Merthyr Tydfil, een stadje aan de ondergrens van het Brecon Beacons National Park in Wales. Net voor 18u rijden we naar een parking nabij Pentwyn Reservoir, één van de vele waterreservoirs die in Brecon Beacons te vinden is. We – Cynthia, Louis (2j) en ik – zijn alledrie enthousiast om aan de tocht te beginnen want de zon schijnt en geeft een extra finesse aan het glooiende landschap rond ons. We gespen de rugzakken op en terwijl de valavond inzet vertrekken we naar onze bivakplek, ongeveer 200m hoger op de Craig y Fan Ddu (683m). Deze Craig geeft ons uitzicht op de hogere toppen in de omgeving: Fan y Big (719m), Pen y Fan (886m) en de Corn Du (873m). Het schemert al als we onze zoektocht naar een droog plekje op het plateau starten. Na wat rondhuppelen zonder rugzak vinden we een geschikt plekje voor de tent en beginnen we aan de klus. Bij een ondergaande zon en een stevige bries zetten we onze Hilleberg op. Terwijl ik nog wat materiaal oppik installeert Cynthia de tent. Het is al donker als ik terug boven op de heuvel ben. We koken en genieten van een prachtige sterrenhemel. Terwijl Louis de hemel afspeurt naar vliegtuigen wordt het frisser. De wind steekt op en niet veel later kruipen we in de tent. Er is bijna geen begroeiing op deze kam waardoor Cynthia en ik ’s nachts regelmatig wakker worden van de krachtige wind. Gelukkig slaapt Louis rustig door alles heen.

20150310_190317

Neuadd Reservoirs – Pen y Fan (poging 1)

’s Ochtends zijn we vroeg wakker door de hevige wind. Louis is goed gezind en terwijl we wat eten overleggen we de plannen van de dag. Het belooft een winderige dag te worden. Bovendien geeft het weerbericht aan dat er slecht weer op komst is. We breken de tent op en dalen af naar de wagen om het overbodige materiaal voor een dagtocht in de wagen achter te laten.

We vertrekken op tocht om de hoogste top in Brecon Beacons, de Pen Y Fan (886m), te verkennen. Via een breed pad gaat het over de Tor Glass naar Gwaun Perfedd.

Ondertussen is het helemaal betrokken en zien we slechts 20m rondom ons. Ook de wind wint meer en meer aan kracht en als we op ongeveer één kilometer van de Pen Y Fan staan beslissen we om terug te keren. Cynthia waait bijna weg en ook Louis vindt het gegalm van de wind in de hoes van zijn kinderdrager maar niets. Spijtig maar helaas nemen we dezelfde weg terug. Door de wind zou terugkeren via de Craig Fan Ddu (een brede kam van ongeveer 3km lengte) onverantwoord zijn. We dalen af in de mist en zetten er spoed achter. Louis is wat angstig en als het ook nog eens begint te regenen is het hek helemaal van de dam. Als we hem uiteindelijk toch een melkje kunnen laten drinken en Cynthia hem een handje geeft is het weer ok. Op 10min. van de auto valt hij in slaap in de kinderdrager. We installeren hem in de autostoel en eten terwijl onze lunch op een bankje. Af en toe valt er nog een druppel regen maar gelukkig valt het hier, lager in de vallei, allemaal beter mee.

DSCF9658 DSCF9661

We rijden naar de prachtige hostel (YHA Brecon Beacons) waar we een kleine kamer boeken voor de nacht. Omdat de hostel eigenlijk pas open is om 17u rijden we nog even naar Brecon, het dorpje waarnaar dit nationaal park genoemd werd. ’s Avonds koken we wat pasta in de self catering kitchen om ons niet veel later in de gezellige living te installeren met de kaart op de schoot. Morgen proberen we nogmaals om de Pen Y Fan te bewandelen. We kruipen ons bedje in en genieten van het zalige gevoel van een bedje, zonder de wind als spelbreker van onze nachtrust.

Pen Y Fan (poging 2) // Waterfall Country

Als we ontbeten hebben zien we dat het een bewolkte dag zal worden. We wagen toch onze kans en vertrekken met de wagen naar Storey Arms Centre waar een parking aan de voet van de Corn Du en de Pen Y Fan ligt. Louis eist nog wat tijd op zijn loopfietsje en na een tiental minuten rondrijden op de parking vertrekken we toch op weg naar de top. Na een half uurtje stijgen zitten we in de wolken en de wind is duidelijk ook weer aanwezig.

DSCF9673 DSCF9680 DSCF9683

Naarmate we de kam naderen neemt de kracht van de wind toe maar deze keer vindt Louis het best fijn. Zelfs als we over het brede pad onder de Corn Du naar de Pen Y Fan wandelen, me schuin houdend tegen de wind, is hij in een opperbeste stemming. Misschien zitten de snoepjes die hij heel de tocht al zit te ‘smoegelen’ er voor iets tussen :). De wind is echt krachtig en Cynthia moet soms moeite doen om zich recht te houden. Gelukkig is het een breed pad en is er geen gevaar om naar beneden te ‘totteren’. Als we op de top van de Pen Y Fan (886m) komen is Cynthia duidelijk: “Yes, we zijn er” en vervolgens “ah, oeie, is’t dat maar”. Ondanks het beperkte zicht zijn we blij dat we geen derde poging meer nodig hebben om de highest hill in Brecon Beacons te bemeesteren. We keren terug met de wind in ons gezicht en zetten er extra spoed achter. Inademen hoeft niet, gewoon onze mond opendoen en onze longen worden al vol geblazen met frisse lucht. We dalen vrij snel af via het pad dat we op de heenweg namen. De alternatieve route via de Corn Du en Y Gyrn is namelijk af te raden door de wind en de beperkte zichtbaarheid.

DSCF9688 DSCF9690 DSCF9693

Als we beneden komen loopt het pad langs een riviertje waarlangs we picknicken. Ideale plek om wat uit de wind te zitten en te genieten van wat kaas en brood. Louis heeft veel interesse in de waterval en het is opletten geblazen of hij staat midden in de rivier.

DSCF9703 DSCF9704 DSCF9713 DSCF9715

Na de pauze rijden we door een mooi graslandschap naar Penderyn distillery waar ik me in de shop een setje van 3 Welshe whisky’s koop. Niet veel later zijn we op weg naar Waterfall Country. De naam zegt het zelf al, er zijn een hele reeks grote watervallen in de buurt van Ystradfellte. Het eerste stuk van de route is maar saai over een halfverhard pad. Het tweede stuk is daarentegen de moeite: langs twee grotere watervallen over smallere paden. Als we de tweede waterval gepasseerd zijn slaapt Louis in de rugzak.

DSCF9725 DSCF9733 DSCF9742 DSCF9761

Het regent ondertussen en we zijn helemaal nat als we terug aan de wagen zijn. We kruipen de auto in en rijden richting hostel want kamperen in de regen is wat zotjes als je een prachtige hostel ter beschikking hebt. ’s Avonds regent het goed door terwijl we het weerbericht bekijken. Omdat er voor de komende dagen enkel nog slechter weer voorspeld wordt, beslissen we om morgen terug huiswaarts te keren.

Brecon Beacons – Dover

’s Ochtends worden we wakker in een besneeuwd landschap. Tijdens het ontbijt twijfelen we of we toch niet beter nog even blijven maar als we de auto inladen beseffen we dat het een goede keuze is om te vertrekken. De sneeuw is al pap geworden en het begint opnieuw te regenen. Voldaan van de korte trip, de kleine avonturen die we beleefden en de tijd voor elkaar, rijden we vlot naar Dover.

DSCF9768 DSCF9770 DSCF9772

Praktische info:

Kaartenmateriaal: Ordnance Survey Landranger Map 1:50.000 Brecon Beacons (160)

Overnachten:

– je kan op vele plekken in Brecon Beacons bivakkeren, alleen opletten dat je een droog plekje vindt en wat uit de wind staat want de wind kan hier snel aan kracht winnen. Onze Hilleberg kan tegen een stootje en ging toch regelmatig hevig te keer.

– Als je kiest voor een basic overnachting met een dak over je hoofd is er een bunkhouse (Blaenglyn) of een hostel met zeer vriendelijk personeel (YHA Brecon Beacons).

– Hotels kan je vinden in Brecon of Merthyr Tydfil.

Inkopen: je kan zowel in Brecon (Morrisons) als in Merthyr Tydfil (ASDA) inkopen doen. In beide steden zijn ook diverse outdoorshops (in Brecon alleen al 5)