Klamme winterdagen rond Porcheresse (Belgische Ardennen – december 2023)

Het is nat en druilerig in Alle Sur Semois. Ondanks een gebrek aan sneeuw kriebelt het toch om naar buiten te gaan. De foto’s van Jan, die in de Vercors door de sneeuw ligt te trappelen, maken het er niet beter op… Ik pak mijn kaarten erbij en creëer een lus nabij Daverdisse, rond Porcheresse. Dat is 25min. rijden en vooral langs riviertjes en door bossen… Tegen dat Cynthia aan de ontbijttafel zit is mijn rugzak al gemaakt. Louis en Cynthia gaan niet mee omdat Louis zich de voorbije dagen wat forceerde met wandelen. Enkel nog mijn lunch inpakken en dan kan ik vertrekken. Tegen 10u35 sta ik in Daverdisse aan de parking naast de kerk. Eenzaam ga ik me niet voelen: met een hoofdtelefoon op mijn oren, een luisterboek in de aanslag… en weg ben ik.

Daverdisse – Porcheresse (26,6km)

Ik volg een aaneensluiting van lokale wandelingen en varianten om zo een fijne lus in twee dagen te maken. Starten doe ik via de D3. Ik zigzag steil omhoog tot een mooie villa met bijhorend hertenbeeld. Vervolgens sla ik in W richting een baantje in dat me tot in Fourneaux brengt waar ik een brugje oversteek om van het verharde pad om te wisselen voor een halfverhard karrenspoor. Dit bleek ook de bedding voor een tram te zijn. Ik loop meerdere kilometers langs de Marche die hoog staat en vlot stroomt. Packrafters zoals Benny V. of Joery T. zouden hier wel van kunnen genieten vermoed ik. Aan de Pont de Fer zit ik al een tijdje op de G1 en steek ik de Marche over. Ik neem iets kleins te eten.

Wanneer ik een groep senioren voorbij steek ter hoogte van Gembes sla in scherp links af in NO richting om zo aan Au Grèvî te komen. Zo gaat het over de G2 omhoog door een mooi bos. De zon doet z’n best om erdoor te komen maar het lukt nog niet goed. Ongeveer aan Derrière le Gros Bois neem ik een lunchpauze. Ondertussen is mijn luisterboek net de biografie van Adam Smith voorbij. Het heeft wel wat: genietend van de natuur nog wat interessante zaken te weten komen. Ik vervolg mijn route overd de P1 om dan aan de rand van het bos af te slaan in W richting om zo de Ruisseau de Dare over te steken. Opnieuw pik ik de P1 op en deze draait nu in N richting naar Gembes. Even wat verharde weg onder de voeten… en ook weer meer regen. Ik trek ter hoogte van Le Mont op de G4 mijn regenjas toch maar even aan. Tot aan de afslag naar het Mémorial des Macquisants is het verhard. Niet leuk eigenlijk. Een veldweggetje door de velden had veel opgelost maar helaas. De G4 draait nu omhoog door een gemengd bos om dan aan een grootse manège even door open velden te gaan. Vervolgens gaat het over een verhard pad langs Virée d’Herbois.

In mijn meest creatieve bui ga ik een bospad in Z richting in om dan wat in O richting te slingeren tot op de P5. Ik steek de Ruisseau d’Herbois over en ga een kijkje nemen aan het pomphuis, dat in vervlogen tijden nog dienst deed. Via Devant Grinchi (zou het iets met de Grinch te maken hebben? – de Kerstperiode is toch voorbij ;)) loopt de P5 verder door wat akkerland. Een doorsteek door de velden is niet mogelijk, de omheining is overal te hoog om vlot over te kunnen springen. Ik volg dan maar de gewone route over de P4 en kom na een stukje gewone baan terug in de bossen na Les Speches. Het is ondertussen licht aan het schemeren.

Ik volg nog wat modderige maar mooie paden door het bos om dan de weg over te steken. Na opnieuw een beekje over te steken (deze keer met de naam Ruisseau ou Pré Coulon) kom ik aan een open plekje in het bos naast het pad, nabij een veld maar eveneens nabij de beek. Ideaal voor een bivak dus. Ik zet de monoloog in mijn oren af. Opnieuw ideaal nu een heel luik over Marx net afgesloten werd en het hoofdstuk over Keynes aangekondigd wordt. Ik installeer mijn tarp terwijl het licht zienderogen vermindert. Ik steek mijn blikjes Thrive (ik ben er nogal fan van tijdens hikings: alcoholvrij recovery-bier met 10g eiwitten) in de beek om ze nog wat te koelen. Ik eet wat chips en kook wat water voor mijn vriesdroogmaaltijd. Het is er rustig, in de verte hoor ik nog enkele auto’s passeren maar verder hoor je enkel het ruisen van de wind door de bomen. En natuurlijk de kabbelende beek op 10m van mijn bivakplekje. Het is 19u30u als ik in mijn bivakzak kruip. Van slapen komt niet veel in huis. Ach, al liggend rust je ook he.

Porcheresse – Daverdisse (10km)

Het is ongeveer 7u30 wanneer ik aan mijn ontbijt begin. Het is eenvoudig: beetje peperkoek, wat water. Ik ruim rustig op terwijl af en toe wat druppels op de tarp vallen. Het is heel de nacht vrij droog gebleven maar nu kondigt zich toch de regen aan… of niet? Ik bedenk me dat het eigenlijk nog wel een goede les is aangezien ik in 2024 plan om naar het regenachtige Schotland te trekken: dan zal ik dagelijks mijn tent in de regen mogen opzetten en afbreken. Ik kan verder rustig opruimen en moet me niet haasten want de vochtigheid die neervalt is beperkt tot een lichte miezerregen (of drizzle zoals ze in de UK zeggen). Ik zet mijn hoofdtelefoon op en meteen begint de voorlezer met de biografie van Keynes. Ik ga van de P4 af en neem een doorsteek door open landschap naar de P3. De drizzle is heviger geworden en de wind giert wat rond me heen. Ik laat mijn jas uit want het is te warm (7,5°C).

Ik stap vlijtig door om aan de Chapelle Minire over te gaan op de P2. Ook hier steek ik na een kleine kilometer door het bos om zo op een parrallel pad te komen dat me via Fond des Sartais tot aan de D4 brengt. Nu daal ik verder tot nabij de rivier de Lesse. De rivier kolkt en maakt een bruisend lawaai. Ik moet mijn hoofdtelefoon luider zetten want ik hoor de kritiek op Keynes amper. De route gaat nu omhoog maar ik kies ervoor om door te steken tot op de D2. Deze volgt een GR-pad.

Bij de kruising van wegen steek ik over en ga ik via de D1 nu omhoog naar Daverdisse. Het is nog steeds aan het miezeren en als ik tegen 10u30 in de wagen zit begint het eigenlijk te regenen. Ik heb wat medelijden met de 4 dames die zonet van dezelfde parking vertrokken… Het weer wordt alleen maar slechter. Ik rijd met een tof muziekje naar Alle Sur Semois: moe en voldaan want ik heb toch anderhalve dag genoten van wat buitenlucht.

Praktische info

Kaartenmateriaal

Er werden diverse routes gecombineerd. Alles kan je wandelen op de topokaart Daverdisse (Gembes – Haut-Fays – Porcheresse), op schaal 1:20.000.

Vervoer

Je geraakt in de streek met het openbaar vervoer maar dat neemt behoorlijk wat tijd in. Ik nam de wagen en parkeerde aan de kerk van Daverdisse.

Bevoorrading

Je kan op de route zelf niet bevoorraden. Je moet ook niet rekenen op een bakker of slager, noch op een superette of restaurants. Het enige brasserietje dat op de route ligt was gesloten (en het leek al een tijdje gesloten ;)). Je voorziet dus best eten en water voor 2 dagen.

Overnachting

Overnachten in gites kan bijna in elk van de dorpjes van de gemeente Daverdisse, campings of andere overnachtingsmogelijkheden zijn er helaas niet. Ik verkoos een wildbivak. Hiervoor zijn echt overal mogelijkheden. Wel rekening houden met de jacht natuurlijk!

Jacht

In de steek wordt frequent gejaagd. Je zal ook diverse bordjes zien met het opschrift privéjachtterrein of gelijkaardige boodschappen. Opletten is dus de boodschap. Meer info over de jacht in de streek is sinds enkele maanden te vinden op deze site van de DNF (Waalse Natuur en Bos).